سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاد باد آن روزگاران


ساعت 2:2 صبح یکشنبه 91/4/25

بنام خدا
سلام دوستان خوبم. تابستان از راه آمده و هوا بشدت گرم شده و تحمل این گرما برایم کمی سخت شده. دیروز از بنده خدایی نسخه‌ای از فیلم زندگی  خصوصی ساخته حسین فرحبخش رسید و وقتی را در انتهای شب گذاشتم و آن را دیدم. جدای از این‌که فیلم جسارتی به خرج داده و سوالاتی را مطرح کرده و توجیه و کلاه شرعی گذاشتن افراد را زیر ذره‌بین برده است که جای تقدیر دارد اما این فیلم بدون تردید یک کپی نخ نما از فیلم زیبای شوکران ساخته بهروز افخمی است.  تقریبا قصه اصلی و شخصیت‌ها از فیلم آقای افخمی گرفته شده و بجای شغل سردبیری هر شغل دیگری را هم که بگذاریم خللی به روند قصه وارد نخواهد شد. اگرچه کارگردان این جسارت را بخرج داده و انتقادی از روزنامه کیهان کرده است اما این انتقاد هم هیچ ربطی به داستان نداشته و ندارد و می تواند بسادگی از فیلم حذف گردد بدون این که روند قصه دچار بریدگی گردد. نمی دانم از فرحبخش قبلا فیلمی اکران شده یا نه اما به حافظه‌ام که رجوع می کنم نام تهیه کننده‌ای به اسم فرحبخش در دهه 60 به چشم می خورد. مشکل اصلی فیلم ازدواج موقت احمقانه‌ی دختری مطلقه و زیبا با سردبیری از یک روزنامه است که کاملا غیر منطقی در داستان بوجود می آید. در فیلم آقای افخمی اقلا این ازدواج یک پایه‌منطقی‌تری داشت اما شخصیت زن قصه بدون هیچ مقدمه‌ای به یک باره تن به یک ازدواج احمقانه می دهد. این مسئله برای کسی که یک بار ازدواج ناموفق داشته به هیچ عنوان نمی تواند توجیه شود. کسی که یک بار از مردان ضربه خورده است بر اساس کدام منطق تن به یک ازدواج صیغه ای می دهد! او که همه چیز دارد یک آپارتمان شیک و مجهز، ماشین خارجی و الخ! دیگر چه نیازی دارد که یک سردبیر نه چندان خوش‌چهره که زن و بچه هم دارد را بدست آورد.  اصلا معلوم نمی شود که زن قصه برای چه به این بچه ناخواسته علاقه دارد و می خواهد که او را نگه دارد. شاید برای این که دروغگویی مرد قصه را به رخ بیننده بکشد! اما این سسترین دلیلی است که می توان برای آن تراشید. در فیلم آقای افخمی دلبستگی زن به بچه ناخواسته از سر بیچارگی و نداشتن پشت و پناه است، اما در فیلم فرحبخش ما هیچ درماندگی و بیچارگی از زن قصه نداریم. شخصیت پردازی زن قصه بسیار ضعیف و می توان گفت اصلا پرداخت نشده است و شاید این عدم تمرکز روی این شخصیت گرفتاری مهمی را برای فیلم ایجاد کرده است. زن اول مرد هم که معلوم نیست در این فیلم چکاره است او نیز وجودش با عدم پرداخت عجیبی روبرو است. رقبای روزنامه‌ای سردبیر نیز که آدم‌های تک بعدی و اضافی هستند. اصلا ندانستم برای چی اکران این فیلم اینقدر سرو صدا کرده است. چون سردبیر ربروی کیهان ایستاده است و فاسد است بهترین نمونه برای حمله به روزنامه‌های اصلاحطلبان است!. به هر صورت از وقتی که برای دیدن این فیلم گذاشتم تاسف زیادی خوردم. یا حق


¤ نویسنده: علی محمد نظری

نوشته های دیگران ( )

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
27
:: بازدید دیروز ::
21
:: کل بازدیدها ::
357778

:: درباره من ::

یاد باد آن روزگاران

علی محمد نظری
من اگر وقت داشتم بیشتر می نوشتم. اینجا حدیث نفس است. نوشتن در باره خویشتن است و شاید در باره دنیایی که در آن بسر می بریم.

:: لینک به وبلاگ ::

یاد باد آن روزگاران

::پیوندهای روزانه ::

:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

آتش، قیصر امین پور . آملا عباس، قره بنیاد . اعراف . امام حسین (ع)، محرم، آیه اله بروجردی . اولین روز دبستان . بابا شهباز . بلاگفا. دفتر ایام . پرویز شهریاری . حج، عید قربان . حضرت ابوالفضل، نوحه سرایی . حضرت داود (ع) . حمید مصدق، سیب . دماوند . دماوند، راسوند، سفیدخانی . دماوند، کوهنوردی . دوره گرد . دیوار کعبه . ربنای شجریان . رسمی قطعی . رمی جمرات. بلعام بن باعور، . رمی جمره- ابراهیم خلیل الله . روستای سیدون . سرمین منی، مشعر، عزفات، حج . سیل، روستای سیدون . شهید ابراهیم نظری، ابراهیم همت، ابراهیم حاتمی کیا . شیخ اصلاحات، میرحسین، انتخابات 22 خرداد . شیخ صنعان . عاشقی، نماز شب . عشق پیری . عمره مفرده . عید رمضان . کتاب قانون، پرویز پرستویی مازیار میری . گوزن ها، مسعود کیمیایی . گوسفند سرا. دماوند . لجور . ماه رجب، . محمد رضا مجیدی . نوروز . هوشنگ ابتهاج . یزد، شیرکوه، دکتر محمد مشتاقیون .

:: آرشیو ::

گل های مکزیک
نقد فیلم
سیاسی
مذهبی
شعر
شخصیت ها
خاطرات
داستان
اجتماعی
سفرنامه
آبان 90
مهر 90
شهریور 90
مرداد 90
تیر 90
اردیبهشت 90
اسفند 89
دی 89
آذر 89
آبان 89
آذر 84
آذر 90
دی 90
اسفند 90
بهمن 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
شهریور 91
مرداد 91
دی 91
آذر 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
خرداد 93
اردیبهشت 93
تیر 93
مرداد 93
مهر 93
دی 93
اردیبهشت 94
اسفند 93
خرداد 94
شهریور 94
دی 94
بهمن 94
خرداد 95
اسفند 94
تیر 95
مرداد 95

:: اوقات شرعی ::

:: لینک دوستان من::

.: شهر عشق :.
بوی سیب BOUYE SIB
انا مجنون الحسین
گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
مکتوب دکتر مهاجرانی
یاداشت های یک دانشجوی ریاضی
حاج علیرضا
سهیل
حیاط خلوت
بانو با سگ ملوس(فرشته توانگر)
صد سال تنهایی(هنگامه حیدری)
یادداشت های یک دانشجوی ریاضی(محسن بیات)
پردیس( حسین باقری)
دستنوشته های بانو

:: لوگوی دوستان من::




::وضعیت من در یاهو ::

یــــاهـو

:: خبرنامه وبلاگ ::